LATAR
BELAKANG KUMPULAN
Kumpulan
ini ditubuhkan pada minggu ke-dua kuliah, kami bersepakat untuk
memberi nama An-Nur(cahaya). Kumpulan
ini terdiri daripada 5 orang ahli. Kami memilih nama An-Nur kerana kami berasa
hidup ini amat memerlukan cahaya, tanpa cahaya kami ibarat hidup dalam kegelapan.
Tanpa cahaya kehidupan makhluk menjadi suram. Jadi cahaya itu amat bermakna
kepada kami. Sebelum membuat keputusan untuk menyiapkan tugasan ini, pelbagai
idea dan cadangan diberikan oleh ahli kumpulan ini.
Oleh
itu kami bersepakat memilih Kad ABM Huruf Hijaiyah. Mengapa kami memilih kad
ABM Huruf Hijaiyah? Sebabnya adalah kerana kami merasakan kad ini mampu
dimiliki oleh semua golongan. Tidak kira kaya atau miskin. Sepertimana yang
kita maklum tidak semua keluarga di Malaysia merupakan golongna bertuah. Untuk
tujuan pendidikan kita tidak boleh mengetepikan golongan yang kurang mampu.
Oleh itu, golongan tersebut juga mampu memiliki kad ABM keluaran kami.
DEFINISI
ABM
ABM ialas segala kelengkapan yang digunakan
oleh guru untuk membantunya dalam menyampaikan proses pengajaran. ABM ini
merangkumi semua benda yang boleh dilihat, didengar, dipegang, dibaca, dirasai,
dihidu, digunakan dan sebagainya.
JENIS
ABM
Jenis ABM
terbahagi kepada 3, iaitu:
- ABM bukan elektronik
- ABM berbentuk elektronik
- ABM bercorak pengalaman
CONTOH
AKTIVITI ABM
- ABM ( FLASH CARD)
v Guru
dan kanak – kanak boleh
menyanyi
v Boleh digunakan aktiviti pazel
v Susunan
huruf hijaiyah
MEMBINA ABM
Langkah-langkah:
1. Sediakan bahan-bahan seperti pisau, kertas, pensil, polisterin dan warna air.
1. Sediakan bahan-bahan seperti pisau, kertas, pensil, polisterin dan warna air.
2. Buat
lakaran huruf hijaiyah diatas kertas dahulu.
3. Huruf
tersebut akan dipotong dan diletakkan di atas polisterin.
4. Kemudian
polisterin itu dipotong dan setelah selesai kerja pemotongan, polisterin tersebut
diwarnakan.
5. Inilah hasil huruf-huruf yang telah dihasilkan.
6. Setelah huruf-huruf tersebut siap, seterusnya kita ke proses membuat kad pula. Kami memilih bentuk kereta, ini kerana ia dapat menarik minat kanak-kanak untuk membaca.
7. Inilah hasil kad yang telah di potong, hiaskan dengan warna di sekeliling bentuk kereta tersebut mengikut kreativiti.
8. Akhir sekali, setelah siap lekatlan huruf hijaiyah tadi di atas kad tersebut.
AKHIRNYA, INILAH KAD-KAD YANG TELAH DIHASILKAN... COMEL, KAN??? HEHEHE..... KAWAN-KAWAN CUBALAH... =)
An- Nur "ALIF BA TA" Mini Flash Card
KEBAIKAN
KAD ABM
- Mudah dibawa.
-
Kad ini mudah dibawa
kerana ia bersaiz kecil dan boleh disimpan didalam poket, beg tangan, bekas
pensil dan sebagainya. Dia tidak membebankan kanak- kanak untuk membawanya
kerana ia kecil dan cantik.
- Ringan.
-
Kad ini tidak
menggunakan bahan yang
berat kerana bahan asasnya
menggunakan polisterin.
- Menjimatkan kos.
-
Kad ini
tidak menggunakan banyak kos
kerana bahannya menggunakan kos yang
rendah.
- Kad yang bersaiz sederhana.
-
Kad ini telah
disediakan saiz yang sederhana
kerana kanak - kanak boleh membawanya dalam
poket.
KESIMPULAN
Konklusinya,
kami berpuas hati dengan hasil kerja kami. Walaupun pelbagai masalah dihadapi namun kami tetap
dapat mengatasinya terutamanya dalam membina blog bagi mempromosikan hasil
kerja kami ini. Kami berharap ABM kami ini mendapat sambutan yang menggalakan.
Seterusnya kami ingin mengucapkan jutaan terima kasih terutamanya pensyarah
kami dan rakan-rakan lain yang sudi menghulurkan bantuan. Kami juga berharap
kumpulan An-Nur ini menjadi satu kumpulan yang sentiasa diikuti oleh
blogger-blogger lain dalam mendapatkan idea untuk menarik perhatian kanak-kanak
dalam sesi pembelajaran.
RUJUKAN
1. Laman-laman blog
2. Buku rancangan mengajar
3. Nota-nota Puan Haliza
4. Alat bantu mengajar
No comments:
Post a Comment